Tradycji stało się zadość!

W dniach 18-21.10.2014r. po raz kolejny grupa  najlepszych uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami tj. p. Iwoną Kłosowską, p. Małgorzatą Gębarowską i p.Marcinem Stawrosiejko oraz kierownikiem wycieczki p.Joanną Zielińską pojechała na wycieczkę nagrodową. Tym razem zawitaliśmy do stolicy naszego pięknego kraju – Warszawy.

W drogę wyruszyliśmy o północy w sobotę. Pomimo późnej pory humor nam dopisywał i droga minęła niezwykle szybko. Do stolicy dotarliśmy o 6 rano w niedzielę. Po krótkim odpoczynku w schronisku młodzieżowym „Syrenka” na Woli, wraz z przewodnikiem, Panią Jagodą rozpoczęliśmy zwiedzanie Warszawy.

Pierwszym etapem naszej wycieczki było Stare Miasto. Niemalże kompletnie zniszczone podczas Powstania Warszawskiego, następnie dzięki wielkiej determinacji Warszawiaków odbudowane. Stare Miasto wyznacza Plac Zamkowy oraz stojący przy nim Zamek Królewski. Ta dawna rezydencja królewska wzniesiona została w XV w. i od początku XVII w. do końca XVIII w. stanowiła centrum polityczne i administracyjne Obojga Narodów. Na placu wznosi się dumnie Kolumna Zygmunta III Wazy- największy i zarazem najstarszy świecki pomnik w stolicy. Uliczkami Starego Miasta dotarliśmy do świątyni

o ogromnym  znaczeniu, tak dla historii Warszawy jak i całej Polski. To Bazylika Archikatedralna pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela – miejsce koronacji, ślubów i pogrzebów królewskich. Miejsce, w którym została zaprzysiężona Konstytucja 3 Maja i gdzie obecnie spoczywa wielu zasłużonych dla Polski osobistości, min.: Król Stanisław August Poniatowski, Ignacy Jan Paderewski, Henryk Sienkiewicz czy też Prymas Stefan Wyszyński.

Następnie udaliśmy się do Pałacu w Wilanowie. To prawdziwa perła na mapie zabytków Polski. To jeden z nielicznych zabytków, który przetrwał w niemal niezmienionej postaci czasy zaborów i obu wojen światowych. Pałac łączy w sobie cechy podparyskiego wersalu, włoskiej willi ogrodowej i typowego dla polski dworu szlacheckiego.

Tradycji stało się zadość!

Program wycieczki był niezwykle napięty. Następnym punktem było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzeum to ponad 3 tyś m2 a w nim tysiące eksponatów, fotografii, filmów, map, informacji biograficznych i tablic informacyjnych. Połączono obraz, światło i dźwięk. Wszystkie efekty niezwykle mocno oddziaływały  na wyobraźnię i skłaniały do głębokiej refleksji. Wizyta w tym muzeum na pewno na długo pozostanie w pamięci uczestników wycieczki.

Ostatnim punktem wycieczki w niedzielę było zwiedzanie Muzeum Wojska Polskiego. Młodzież miała okazję zapoznać się z niezwykle bogatą historią rozwoju uzbrojenia oraz sprzętu wojskowego na przestrzeni wieków.

W poniedziałek rozpoczęliśmy zwiedzanie od Cmentarza Powązkowskiego. Cmentarz ten założony w 1790r. zrobił ogromne wrażenie na uczniach. Jego powierzchnia to niemal 44 ha. Przeszliśmy Aleją Zasłużonych podziwiając okazałe pomniki i wspaniałe rzeźby. Na cmentarzu tym spoczywają min.: Bolesław Prus, Władysław Reymont, Jan Kiepura, Gustaw Holoubek, Krzysztof Kolberger, Violetta Villas, Czesław Niemen.

Tradycji stało się zadość!

Z Powązek udaliśmy się na GPW (Giełda Papierów Wartościowych). Mieliśmy okazję zobaczyć tzw. Główny Parkiet Giełdowy, dowiedzieć się czym jest hossa, bessa i jaka jest różnica między obligacjami a akcjami. Poza krótkim wykładem oglądaliśmy również film szkoleniowy- Jak działa giełda?.

Następnie z naszą przewodniczką udaliśmy się w samo południe na Plac Józefa Piłsudskiego obejrzeć Zmianę Warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza.

Po południu zwiedziliśmy gmach Sejmu. Mieliśmy okazję obejrzeć Salę Posiedzeń, Hol Główny, Salę Kolumnową oraz Korytarz Marszałkowski.

Młodzież była pod ogromnym wrażeniem Łazienek Królewskich. Zakupione w 1764r. przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego wkrótce stały się jednym z najpiękniejszych układów przestrzennych w Europie. Poza Pałacem na Wyspie na terenie Łazienek znajduje się szereg innych mniejszych pawilonów: Świątynia Diany, Ermitaż, Nowa Pomarańczarnia czy też Stara i Nowa Kordegarda. Sam Park składa się natomiast z 3 ogrodów: Królewskiego, Belwederskiego i Modernistycznego. Pomimo zmęczenia po kolacji udaliśmy się do galerii Arkadia, gdzie uczniowie mieli czas wolny.

Tradycji stało się zadość!

Ostatni dzień wycieczki to wizyta w Centrum Nauki Kopernik oraz zwiedzanie Stadionu Narodowego. Otwarte w 2010 roku CNK to sześć tematycznych galerii: Świat Ruchu, Człowiek i Środowisko, Strefa Światła, Korzenie Cywilizacji, BZZZ! oraz Re:Generacja. Wizyta w centrum była wspaniała! Czysta nauka w niezwykle dostępnej formie. Dwie godziny spędzone w CNK to zdecydowanie za mało aby zwiedzić wszystkie ekspozycje i doświadczyć wrażeń jakie oferują.

Zwiedzanie Stadionu Narodowego było ostatnią atrakcją wyjazdu. Zbudowany na miejscu Stadionu Dziesięciolecia – nazywanego przez mieszkańców stolicy Jarmarkiem „Europa”- Stadion Narodowy to jeden z najpiękniejszych obiektów sportowych w naszym kraju. Monumentalny, mieszczący blisko 56  tyś kibiców (podczas meczów) oraz niemal 78 tyś widzów podczas koncertów stadion robi ogromne wrażenie. Młodzież sprawdziła akustykę stadionu – próba wypadła pomyślnie!

Wycieczka nagrodowa dobiegła końca we wtorek o 22.00. Była to obfitująca w wiele wrażeń podróż. Podróż śladami naszej historii ścieżkami pięknej, dumnej i wspaniałej Warszawy.