Wycieczka Nagrodowa „Szlakiem zamków krzyżackich”

Malbork – Sztum – Kwidzyn – Gniew – Pelplin

W dniach od 2 do 3 października 2018 roku najlepsi uczniowie z naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce nagrodowej. W tym roku zwiedziliśmy miejsca z największymi  gotyckimi  budowlami  obronnymi, dawnymi  rezydencjami  mistrzów zakonu krzyżackiego.

Pierwszego dnia wyjechaliśmy  z samego rana do  Malborka: zwiedziliśmy  Muzeum Zamkowe w składające się z  Zamku  Średniego  z siedzibą wielkiego komtura, Zamku  Wysokiego  z salą kapitulną, skarbcem oraz potężne mury. Następną miejscowością naszego średniowiecznego szlaku był Sztum – tam spacerowaliśmy  po dziedzińcu zamkowym. W  Kwidzynie  zwiedziliśmy  Zamek Krzyżacki z charakterystycznym elementem zamku, czyli największą na terenie państwa krzyżackiego wieżą sanitarno-obronną zwaną gdaniskiem – usytuowaną w odległości 55 metrów od zachodniego skrzydła zamku. Gdanisko jest połączone z głównym korpusem zamku najdłuższym na świecie gankiem wspartym na pięciu wysokich arkadach o wysokości kilkunastu metrów. Od północy znajduje się wieża studzienna połączona dwiema arkadami z zamkiem, potocznie nazywana małym gdaniskiem.

Na obiadokolację udaliśmy się do przecudownego Gniewu, uroczego niewielkiego miasteczka ze starówką w stylu gotyckim. Po sutym posiłku w Restauracji Kolumnowej i krótkim odpoczynku w komnatach „Pałacu Marysieńki” czekało nas  nocne zwiedzanie z pochodniami zamku zbudowanego na planie czworoboku.

Drugiego dnia tuż po śniadaniu wzięliśmy udział w żywej lekcji historii. Tematem lekcji była „Husaria – chluba oręża polskiego”. Mieliśmy okazję posłuchać prelekcji na temat husarii oraz w praktyce zapoznać się z bronią używaną przez husarię, a więc między innymi kopią, koncerzem, pałaszem oraz szablą husarską. Po intensywnych rycerskich przeżyciach skierowaliśmy się w stronę Pelplina. Po dotarciu na miejsce zwiedziliśmy Katedrę Pelplińską oraz Muzeum Diecezjalne, a w nim mieliśmy okazję zobaczyć  słynną Biblię  Gutenberga.  Egzemplarz, który znajduje się w Polsce, jest odbity na papierze, ma oryginalną XV-wieczną oprawę (wykonaną przez introligatora mistrza Henryka Costera z Lubeki), całość obejmuje łącznie w dwóch tomach 641 kart. Jest to pierwsze kompletne wydanie Pisma Świętego wykonane za pomocą druku przy użyciu czcionki ruchomej.

Nasyceni wiedzą w drodze powrotnej posililiśmy się ciepłą strawą. W dobrych humorach i pozytywnie naładowani energią wróciliśmy do Lęborka.