5 Grudnia zakończył się etap zapisu do Ogólnopolskiego Konkursu „Zarządzania firmą” JA TITAN 2019. Konkurs oparty jest na grze symulacyjnej z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, który przybliża wiedzę z zakresu kierowania przedsiębiorstwem, a równocześnie promuje uczestników i ich szkoły. Uczniowie uczą właściwego podejmowania decyzji zarządczych dotyczących m.in. ceny sprzedaży, wielkości produkcji, kosztów reklamy i nakładów na inwestycje. Celem gry jest maksymalizacja zysku i niedopuszczenie do bankructwa firmy. Symulacja wymaga zdyscyplinowania, gdyż decyzje muszą być podejmowane codziennie w podziale na tygodniowe i dwutygodniowe rundy. Gra podzielona była na cztery etapy, po których do marcowych półfinałów weszły trzy duety z naszej szkoły. Zacięta konkurencja półfinalistów wyłoniła finałowe zespoły, które zmierzyły swoje siły w Ministerstwie Finansów w Warszawie 11 i 12 kwietnia.
10 grudnia 2018 w Ogólnopolskim Konkursie „Zarządzania firmą” JA TITAN 2019 wzięło udział 1010 dwuosobowych zespołów ze szkół z terenu całej Polski. Z naszej szkoły, z Zespołu Szkół Mechaniczno-Informatycznych do rywalizacji przystąpiło 6 drużyn składających się z 12 zawodników.
Były to
następujące zespoły:
• XBOXHaters (Julisz Niedziółka i Szymon Stolicki) z kl.2 TIs,
• Sempiternal (Kamil Grygiel i Dawid
Małecki) z kl.2 TIs,
• SiajomiLepsze (Rafał Nowak i Mateusz Patelczyk) z 2 TIs,
• PogChamp (Maciej Czaja i Maciej Skrzypalik) z 2 TE,
• xxxBMxxx (Maciej Król i Bartosz Bigus) z 2 TE,
• Federation (Adrian Jasek i Patryk
Chmieliński) z 3 TI.
Pierwszy etap rozgrywany był w scenariuszu Standard. Aby zakwalifikować się do następnego etapu, wystarczyło jedynie wykonanie 50% decyzji bez bankructwa, niestety już w najprostszym etapie jedna z naszych drużyn odpadła. Drugi etap konkursu rozpoczął się 7 stycznia i zakończył 12 stycznia, rozgrywany był w scenariuszu Industry Innovation. Ten scenariusz skupia się na tym, jak innowacje produktu mogą powiększyć zapotrzebowanie na Holo-Generatory. Pojawia się to poprzez odwoływanie do niewykorzystanych rynków zbytu i dostarczanie motywacji dla istniejących użytkowników do wprowadzenia nowej wersji produktu. Początkowa uwaga skupiana jest na dziale badań i rozwoju z drugorzędna perspektywa na znaczenie solidnego marketingu, aby filtrować i określać liczne pomysły wprowadzenia innowacji. Te inwestycje potrzebują czasu na realizacje tak jak w prawdziwym świecie. Od momentu, gdy maszyna ruszy, popyt rośnie, ceny staja się mniej elastyczne (popyt mniej zależy od ceny) i oba działy, dział badań i rozwoju oraz marketing, mają duży wpływ na zamówienia. Trzeci etap konkursu rozgrywany w scenariuszu Full Business Cycle rozpoczął się 28 stycznia i zakończył się 8 lutego. Uczył nas tego, że rynek nie zawsze jest stabilny i trzeba widzieć, kiedy należy „odpuścić”. W tym etapie odpadła niestety kolejna drużyna. Czwarty etap rozpoczęty 25 lutego i zakończony 8 marca został rozegrany w scenariuszu Global Competition, który pokazywał, że na rynku nie działają firmy jedynie z kraju, ale również międzynarodowe. Był to ostatni etap przed półfinałem, do którego awansowały drużyny SiajomiLepsze, Pogchamp oraz Federation.
Przygotowania do każdego etapu były solidne. Graliśmy 3-4 razy w tygodniu, co dawało około półtorej godziny gry, w zależności od trudności scenariusza. Przed samym półfinałem nasze przygotowania były podwojone. Opiekunem merytorycznym była pani Joanna Zielińska.
Półfinał rozegrany został 15 marca w murach naszej szkoły. Tylko jeden punkt brakował do upragnionego finału.
FINALISTAMI ETAPU WOJEWÓDZKIEGO zostali:
RAFAŁ NOWAK Z KL. 2 TIS,
MACIEJ CZAJA Z KL.2 TE ORAZ ADRIAN JASEK Z KL.3 TI.
Opracowała: Joanna Zielińska